Friday, November 12, 2010

:: Catatan Perjalananku & ‘Attitude’ Anak2 Merdeka ::



Seawal jam 3 pagi (12/11/10), aku dah bangkit dari tidur yang sangat2 mengasyikkan. Terasa berat untuk menyelak selimut. Sejuk yang amat. Rupa-rupanya keadaan diluar rumah, hujan! Apakan daya, kugagahi jua memandangkan hasrat untuk menjenguk kampung tempat tumpah darah yang tercinta lebih utama.  Lebih kurang jam 4.30 pagi, aku & keluarga bertolak dari Kulim dengan menaiki ‘jentera empat tayar’ yang sarat dengan muatan penumpang, pakaian dan ‘pampers’ anak-anak menghala ke Pasir Puteh, Kelantan. Hati berkata “Waahh, syoknya.. sejuk! Alahai, hujan pulak.. sampai kampung nanti ‘confirm’ kena basuh kereta lagi sekali. Takpelah, hujan rahmat”..
Apabila mula memasuki lebuhraya, ternampak papan tanda bertulis ‘Grik-Timur’ . Hati berbisik “awal lagi ni, harap2 la tak banyak bas & lori.. boleh la aku pecut laju sikit kat tengah2 bukit tu nanti”.  Perjalanan dari Utara ke Pantai Timur  pada masa kini lebih mudah, menjimatkan masa, menjimatkan petrol sekaligus menjimatkan RM memandangkan laluan terus dari Lebuhraya BKE, Baling dan terus ke Grik tanpa perlu melalui Pekan Baling dan Pengkalan Hulu lagi yang telah dibuka dalam tempoh masa 4-5 tahun yang lepas.
Aku melalui satu tempat yang dinamakan Kupang (tak silap aku dalam daerah Baling). Secara tiba-tiba sebuah kereta Perodua Viva warna putih telah keluar secara melulu dari salah satu simpang di kawasan tersebut. Pantas hatiku berdetik “ Kalau aku elak kiri, langgar pakcik tua kayuh basikal. Elak kanan, kena hentam dengan Pajero. Allahuakbar!”  Anak-anak yang sedang lena tidur di belakang kereta dikejutkan dengan bunyi brek yang amat kuat. “Fuhhh, selamat”. Kereta aku berhenti tepat pada jaraknya. Rasanya tak sampai seinci dari kereta dihadapan. Hati yang pada mulanya sejuk mula mendidih, namun masih mampu mengawal keadaan. “Ishh.. ada otak ke mamat ni.. bawak kereta macam ****. Sabar, sabar..” . ‘Mamat’ yang pandu Viva tu memecut laju. Mungkin dia pun terkejut ataupun dia memang dah termasuk dalam spesies pemandu yang tak bertamadun. Aku cuba mengejar. Rupa-rupanya dia membelok ke kiri dan memasuki satu simpang lagi yang jaraknya aku rasa tak sampai 50 meter dari simpang keluarnya tadi. Aku membunyikan hon beberapa kali. ‘Mamat’ tu memperlahankan keretanya, menurunkan cermin tingkap keretanya dan menunjukkan isyarat penumbuk kepadaku dan menjerit “Woiii, tak puas hati ke?” Aku berhentikan kenderaan dan cuba membelok. Dia terus memecut. “Waahh.. hebat2.. aku ingatkan berani sangat.Dah la buat salah”. Kalau tengok muka, dah tentunya nampak lagi muda dari aku. Memang rasanya masih muda sangat2. Silap-silap, tiada lesen memandu. Kalaulah tak mengenangkan jersi pasukan yang aku pakai untuk mencari rezeki, tak memikirkan keselamatan anak & isteri dibelakang kereta, dah tentunya aku mengejar. Tapi, sudah pastilah berlaku pergaduhan. Aku berhenti seketika ditepi jalan. Terkejut! “Sabar, sabar”.. Aku meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan, otakku tak pernah aman & sentiasa bekerja. Berfikir dan berfikir disamping kemarahan yang belum lagi reda.
~  Bila direnung kembali, inikah sikap anak-anak muda kita sekarang dalam lingkungan awal 20-an. Inikah sikap anak zaman merdeka yang diagung-agungkan. Inikah bakal-bakal pemimpin negara pada masa hadapan. Lebih kepada biadap, kurang dari segi ajaran atau lebih tepat jika aku gambarkan sebagai ‘kurang ajar’! Salahkah ibubapa dalam mendidik anak-anak. Salahkah kemudahan yang diberikan oleh ibubapa sehinggakan anak dah ‘naik lemak’. Kadangkala, ajaran ibubapa dah cukup baik. Tapi, anaknya pulak yang jadi hantu. Baik didepan, tapi dibelakang.. Ataupun, guru-guru di sekolah dah tak mampu nak mengajar & mengawal anak2 muridnya..? Entah la..
 Kadang-kadang, aku cukup takut untuk mengata. Hati selalu mengingatkan “aku juga punya anak. 3 lelaki, 1 perempuan (sehingga sekarang). Bimbang juga jika suatu hari ia akan berbalik kepadaku sendiri. Nauzubillah!”. Pernah aku renungkan, bagaimanakah sikap anak2 kita  10-20 tahun lagi. Realitinya, itulah sikap segelintir anak muda kita sekarang. Umur baru setahun jagung, tapi.. Catatan perjalanan terhenti di sini.
~ Renung-renungkan..

2 comments:

  1. ~Memang ramai anak muda zaman skrng bkelakuan sedemikian...lin n en suami selalu kena...apapun nasib baik kamal n family selamat...dan kisah ni boleh d jadikan tauladan tuk anak2 muda masa kini....

    ReplyDelete
  2. ~Lien : thanks!
    'Peel' anak2 muda kita yg umurnya belum sampai setahun jagung.. Yg belum kenal pahit maungnya sebuah kehidupan. Ibubapa sekarang punya tanggungjawab yang besar utk membangunkan jiwa anak2. Pengisian kerohanian sebelum 'rebung menjadi buluh'. Sama2lah kita.

    ReplyDelete